ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

قصرقند بهشتی در مکران....دست نوشته های من
ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

قصرقند بهشتی در مکران....دست نوشته های من

دانلود آهنگ rasoole rastakhiz

   بنده هرزمانی که این آهنگ را میشنوم حس من به اعماق تاریخ میرود و گردوخاک چرخهای ارابه کوروش را تجسم میکنم که لیدی را درنوردیده و سپس در بابل بزرگ بدون خونریزی حاکم شده و اعلامیه  خود را بر مغلوبان قرائت میکند و روح بلند ایرانی را بنمایش میگذارد 

          اما آن کجا  و ما کجاییم 

ای ابر مرد مشرقی ای کوه                                       ای نگبان قدسی خورشید 

روشنای آتش زرتشت                                              یادگار صداقت جمشید 

                                       ناجی سربلندی انسان 

                                      ای تو پیامبر ای هورایی 

                                       ای برای تو این هیولاها 

                                     همه کوکی همه مقوایی 

با کتاب ترانه‌های من                                           نه قصیده غزل سپاس توست
مرد اسطوره‌ای شعر من                                       مخمل قلب من لباس توست 

با کتاب پدر بزرگ من  

قصه رویش تباهی‌هاست  

قصه امتداد شب تا شب 

 قصه ممتد سیاهی‌هاست  

دفتر کهنه پدر اما  

پر سؤال و گلایه و تردید 

 حرف اگر هست حرف تنهایی  

حرف آیا و حسرت و امید 

 با پدر آرزوی باغی بود  

روی خاکی که شکل مُردن داشت 

 بس که تن تشنه بود خاک  

من پدرم شوق جان سپردن داشت 

 با من اما سبد سبد میوه  

از درخت غرور باغستان  

کوزه کوزه زلال نور و عشق 

 برای قلب تشنه انسان 

 با کتاب ترانه‌های من 

 نه قصیده غزل سپاس توست  

مرد اسطوره‌ای شعر من  

مخمل قلب من لباس توست 

 با کتاب ترانه‌های من  

نه قصیده غزل سپاس توست  

مرد اسطوره‌ای شعر من  

مخمل قلب من لباس توست 

 مشرقی مرد پاسدار شرق  

معنی جاودانه اعجاز  

خاک اگر خنده کرد و گندم داد  

از تو بود ای بزرگ باران ساز  

ای رسول بزرگ رستاخیز  

دست حق بهترین سلاح توست  

فاتح پاک در زمان جاری 

 رخش تاریخ ذوالجناح توست   

 

 شاعر: ایرج جنتی عطایی آهنگساز و تنظیم: بابک بیات  

                  برای دانلودصوتی اینجا کلیــــــــــــــــــک کنید 

و دانلودتصویریش با تدوین داداشم امین

هر ۱۵ روز یک زبان مادری از بین میرود

    با توجه به مطلب قبلی ام که ؛ بلوچان چه غریب و زبان بلوچی غریبتر 

لازم دیدم مطلب ذیل را بعنوان مکمل بافزایم 

منبع؛ سایت بیان پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان اهلسنت جنوب  

       نهاد علمی آموزشی، فرهنگی سازمان ملل متحد « یونسکو » اعلام کرد، از شش هزار و هفتصد زبان دنیا، نیمی از آنها رو به زوال و نابودی هستند.
به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از خبرگزاری شین هوا، یونسکو در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی زبان مادری اعلام کرد هر پانزده روز، یک زبان در جهان از بین می رود.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند نود و شش درصد از زبان های جهان تنها بوسیله چهاردرصد از جمعیت کره زمین مورد استفاده قرار می گیرند.
کوئیشیرو ماتسوئورا ، مدیر کل یونسکو با انتشار پیامی به مناسبت بزرگداشت این روز اعلام کرد: «زبانها در بطن زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارند».
یونسکو به مناسبت بزرگداشت این روز شعاری با این مضمون ابداع کرد:«زبانها درخور توجه هستند».
یونسکو در سال دوهزار، روز بیست و یکم فوریه را برای ارج نهادن به زبان مادری و ارتقا کاربرد آن، روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرده است.

بلوچان چه غریب و زبان بلوچی غریبتر

بلوچان چه غریب و زبان بلوچی غریبتر
  زبان شیرین مادری من و شما با شیبی تند بسوی حل شدن در زبان هم خانواده خودش یعنی فارسی میتازد
  چرا من در زاهدان مجبورم با برادران هم لباس ام برای انتقال بهتر مطلب فارسی صحبت کنم و دانشجوهای مکرانی در زاهدان نیز کم و بیش چنین تجربه های داشته اند
   و بدور از تعارف و پروا باید بنویسم که بنده زنان پا به سن گذاشته و مکتب نرفته ای دیده ام که واژه های مثل خاله ، دایی و .... را آنچنان ادا میکنند که گویا .......و یکی از دوستان مسافرکش برون شهری میگفت خیلی از جوانان(مو فوکولی)وقتی موسیقی بلوچی توی ماشینشان پخش میشود لب به اعتراض میگوشایند ومعمولا جملات وقیحی بکار میبرند و احتمالا 2جو سواد هم در چنته ندارند 
 پدران و مادران عزیز چرا چنان کوششی که برای آموختن فارسی بر نوزادان و کودکان روا میدارید  که در مقابل برای زبان شیرین مادری هیچ تلاشی نمیکنید
آخه تمام اولاد ما و شما از سن هفت سالگی در دبستان و مدرسه فارسی را نیک می آموزند و در کنارش رسانه های دیداری و شنیداری چنان موجود هست که حتی پیران بیسواد را در فهم و گفتار فارسی توانا نموده
   چرا تحصیلکردگان ما در خواندن و نوشتن زبان بلوچی عاجز هستند
   
اگر رسم الخط مرحوم سیدهاشمی سخت است ادیبان گره گشای کنند و حتی مسئولین میتوانند واحدهای اختیاری در دانشگاه و دبیرستان بگنجانند
و ما چند درصد شعرهای ماندگار کمالان و نورل و عزیز را کامل میفهمیم
          دوستان شما را قسم به  مقدسترینها به خود بیایید