ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

قصرقند بهشتی در مکران....دست نوشته های من
ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

ادبیاتی از قصرقند(کسرکند) مکران گدروزیا غربی

قصرقند بهشتی در مکران....دست نوشته های من

انقلاب رسانه و رکود رسانه های بلوچی

در نیمه دوم دهه هشتاد تا سالهای اولیه دهه ۹۰ اولین گامهای دنیای مجازی با وبلاگ نویسی و یاهو مسینجر شکل گرفت و  دنیا به سوی  دهکده جهانی شدن طی طریق میکرد اما با ظهور شبکه های  اجتماعی و گوشی های هوشمند وبلاگ نویسی لااقل در بلوچستان به اغما رفت و در وبلاگ نویسی تخصص بسی بالاتر بود نسبت به اپ های موبایلی و در این شبکه های اجتماعی امروز استفاده مفید بسی ناچیز است گرچه پتانسیل بالای در آگاهی بخشی ملی و محلی و رشد فکری وزدودن زمزیلء ِ برده  فکری دارد  

چه عجایب و عبرتی در اعماق تاریخ میبینم

  زمانی که تصاویر و نوشته ها از تخت جمشید یا که یونان و روم  و نیز مصر در مقابل دیده گانم رژه میروند ، حالتی عجیب بسراغم میآید آنهمه قدرت و ابهت در پشت هزاره ها ، زبان به تحسین میگشایم و نیز بتفکرم وا میدارد که سرانجام چی شد.
مطابق قول بارتعالی که"سیرو فی الارض" و عاقبت ستمکاران یا که پادشاهان دنیای را ببینید ؛ به پوچی قدرت آدمی می اندیشم ، حال در کارزار نقیضین قدرت و پوچی انسان سرم به جنون میرود
          *********************************************
  دنیای جدید - کشف قاره امریکا همین چند قرن پیش آدمای تقریبا وحشی، تصاویری بود که در فیلم "the new world" مشاهده میکنیم و تفاوت عظیم فرهنگ و پیشرفت در دو سوی اطلس،  و جالبتر اینکه خبر دنیای جدید در جهان میپیچد ، شاه ایران از سفیر انگلستان در ملاقاتی در امپراتوری عثمانی کبیر میپرسد که آیا درسته دویست ذرع زمین را بکنیم و به آنطرف زمین "ینگه دنیا" میرسیم !!
  آن قدرت اشکانی و هخامنشی تا حکمت سلجوقی را با قاجار مقایسه میکنم!!
   و آن سرزمین وحشی که کمتر از ۵قرن پیش، وحال کدخدای دنیا این تورق تاریخ بجنونم میکشاند
  خدا جان تو چه قدرتی هستی در جابجای های عالم " هو القهار و حی القیوم"

. . . ما

دستام را بر پشت سرحلقه کرده ، سر بر زانو و چنان بر بناگوش میفشارم که صدای نشنوم حتی خش خش نفسهام
  چونکه شیرخشک کودکم بپایان رسیده و تحمل شنیدن ضجه هایش را ندارم ،   در حالی که بر نرده های بالکن تکیه نموده ام و به خیابان مینگرم ، آدمای با تیپ های متفاوت در گذرند
  مثلا به یکی که سیگاری دودکنان و زمزمه ای بر لب و قصد راکب شدن بر آهن پاره اش را دارد خیره میشوم  . بخود میگویم که در مخیله اش چه درگذر است و آن یکی که گونی ی  بر کول که نکبت فقر از رخسار و لباسش جار میزند، به چه میاندیشد ؟
   آنیکی شاید بر  تدارک مهمانی آخر شب و اینیکی احتمالا بیقین در این پندار است که تلاقی نگاهش بر پرتو نگاه کودکان منتظرش چه اندازه سنگین خواهد بود بر بغض در گلو خفته اش.
  که ناگه دیده سوی کودکی دوان ، بادکنک بدست میدوانم و آرزو میکنم که ای کاش زمان زندگی در این دوره بی غصه توقف میکرد.
 و که گریه های کودک همچنان فروتر میکند کارد بر استخوانم ، صدای زمخت و طلبکار صاحبخانه که از حیاط همکف مرا صدا میزند رشته افکارم را منجمد میکند  . ناخواسته باین میاندیشم که پای آنسوی نرده نهم و سقوطی آزاد بهتر است یاکه دستام را بر گوشهایم بیشتر بفشارم.
  اما گویا عشقی خاکستری که بر سرزمین قحطی زده دلم خیمه افکنده میآفریند برام تسلسل ایام.

آن بودیم و این شدیم

من از نسل آن سیاه سوارم
آن سردار ساسانی
آن بازوی رستم
که شد شاه کلید اسلام بر ایرانیان
من نواده ی آن محمد قاسم سردارم
که آورد پنجاب و سند بزیر بیرق محمدی
آری من زنسل رشید سرداران اسلامم
که فتح الباب ابواب شدیم
اینک جای سپاس زهدیه دیروز ما
وارونه شده امروز آن قصه اجداد ما

       عزیزی  ۲۱ ربیع الاول ۱۴۳۳ هجری قمری

بدین تصویر دقت کنید : نام استان

  این سنگ کنده کاری شده مربوط به چشمه آبی شیرین در گوربند زاهدان که ارتش آن را آماده بهره برداری برای  پرسنل و مردم بومی نموده و این تابلوی سنگی نصب شده گویای موضوع است حال نام استان معکوس شده آیا کسی از دوستان علتش را میداند؟ 

لزوم برخورد قضایی با توهین کنندگان به مظاهر فرق اسلامی


باز نشر از سایت الف  بقلم دکتر زهرا طباخی
  یکی از مهم ترین نقشه های استراتژیک دشمن در منطقه خاورمیانه در طول سالیان متمادی پروژه "تفرقه بیانداز و حکومت کن" بوده است. در ظاهر همه ما با این نقشه شوم آشنا هستیم اما گاهی به سادگی در دام می افتیم. بحرین، سوریه، سودان، سومالی، عربستان سعودی، عراق و حتی ترکیه! در همه این کشورهای اسلامی دشمن با استفاده از حربه قومیت گرایی موفق شده است تا حدی به اهداف خود دست یابد.
در ادامه مطلب دنبال کنید 

ادامه مطلب ...

اوج و افول انشان

گر کوروش بساخت سلسله ای
داریوش کرد میخ این سلسه را
آن خشایار دریا دل بگذراند سپاه ز مرمره
چهار سوی جهان شد زیر پای ایرانیان
گر آدمی را غالب آید قدرت بی عنان
روان شود سوی عشرت و عیش
آنگه سست شود بنیان گرچه باشد استوار چوالبرز
شد سکندر چو آب ، روان با اندک سپا
در نوردید ز بابل تا خراسان خاک انشان
که مادر در اسارت و شاه گریزان چو موش
شد خاکستر ، ایران شهر آن نشان داریوش
سوم داریوش پی سوراخ موشی شد شکار ساتراپی
نماند هیچ مطلق قدرتی در جهان
که عظیمتر خاک نبود ز هخامنش در جهان

  عزیزی ۲۶ بهمن خورشیدی ۹۰

طرح تجزیه بلوچستان پاکستان کلید خورد

   کمیسیون امور خارجه کنگره آمریکا با تشکیل جلسه‌ای ضمن بررسی اوضاع بلوچستان پاکستان، از جداشدن این ایالت از پاکستان حمایت کرد.


ادامه مطلب ...

سوز زهیر

آنک که گوریچ شلاق جلادانه خویش را بر پیکر نحیف لانه حصیری ما ( کودل) با خشمی سنگین چنان سهمگین فرود آرد و ز ارتعاش کمبهای( شاخبرگ درخت داز  که شیبدار روی سقف خانه های بلوچی میذارند همانند شیروانی عمل میکند) کلبه ملودیی درام پدید میآید که زهیر ( درد طولانی انتظار و کتابی با همین عنوان از پائولو کوئیلو) باران را مینوازند
ای مکران زمانی که این ملودی نواخته میشود تراژدی غریبیت در طول احصار در مخیله ام تداعی میشود ، احساسی که قلم توان آن ندارد که بدوش کشد و کلماتی در ادبیات نمییابم که درد تورا بر کاغذ نقش کنند ، ومن ترا دوست میدارم بلوچستان چنان دوست داشتنی که به یقین طواف کنم نمادهای مردانگیت را ، مکران من ایمان دارم به تمام راد مردان تاریخ تو .... لیک چه بر سر ما آمده که امروز برای چلامپگ(قاپیدن) قرص نانی جوین تمام صفات نیکویت را زیر پا مینهیم تا دست ز دست برادر بالاتر رود.
 و ندانم که چرا اینک دگر تراوش نکند طراوت کهن مردان و شیرزالانت

خارا دل

در این دهر بی مروت
پاک دلم، زلال چو چشمه ساران
و دیده گانی با هزاران تمنا
با دستانی گشوده ، آغوشی باز سوی لیلی
اما پس زند ، پس زند دستانم را
روی کدامین خاک بچکانم اشکانم را
روی کدامین شانه تسکین دهم تن لرزانم را
در این پاس وحشی شبهای زمهریری
کجاست کلبه آرامش من
ای عالمیان باور دارید قلب لیلی من شده ز سنگ
نه، نه ، صخره فرسایش یابد ز باد و باران روزگاران
لیک نجنبد زناله و اشکم ، دل لیلی من

منی سرگو٘ست

 گوست منی چہ کندیلِ روشنیا تا سر 


اے تیاب دپ ئِے کہ من نشتگُں ؛  دگہ ھا ھَورانی  شمو٘رگ ماں دمکیا کہ مئے لوگ ئِے پشتا گو٘ست منا شموشتگ من تاکِ دپا نشتگُں  وَ اے شمورگ  چارِتگ باز منا پہ جُوانی گیر نہ اِت آں یات ، بلے دمکی کہ چہ منی کو٘ٹے دریگِ پشتا گوست او منی چم ھمیشہ پہ ھمے دمکا  اَت اَنت ھِچّ کس چہ اے راھا نہ گوست شپا تو بِلّ روچا ھم ھِچّ مُساپِری ھم نہ گوست مُساپری کہ چہ دیر ئِے راھیا بیاتکینُ چِداں بہ گوستیں من بس جِنگانی بالانی توار اِشکُت کہ ھا دِرچکے کہ دَریگ ءِ کشاں اَت آھانی جیک جیک و بال جَنَگ ، منی بی بِرمشیں  تواراِش پروشت ھما بی برمشی کہ ھای ندارگ پہ چماں ڈُلدار آتک بلے پہ منا اے بی برمشے مَرگے دروشم و آواز است اَت یک گرندے کَتراشکگ منا ترانگیا پِرّی٘نت


من اِشکوت کہ بلّوکا توار جَت او سمّی زُوت بُرو چہ کُڈِّلا نپت ءَ بیار کنڈیلاں پُر کن  و آئے  شیشگاں پُچ ئے بہ زُر پھک بہ کن رُوسد اِنت و  زُوت شپ بیت اِنت تئی گونڈلیں  براتُوک کمبر کیت وتی درساں وان اِیت و نبیس اِیت


و لُوڑ یے ھم سر کُتگ کاسگ ءُ کلانٹ ءَ بہ چِن ی٘ر بہ کن کہ گوات اِش مہ بارت سمّیا پسّو دات گُڑا کمبر وت کجا اِنت ھر کار ئِے  بیت شما مناں توار جَن اِت من گُشے زَرّ گپتگی نوکری اُں  بَلّوکا درّای٘نت بِل دِراج زبانیا کمبرو پَس و شنکانی واڑا کنگا شُتگ  من ندْر باتُں کمبرو چہ وانگ ءَ کہ آتک سُبارگی وارت دمے نہ ساسارِتی شُت مہ ڈگاراں کہ پہ پساں کاھی بیار اِیت کُوربان بات بَلوک کمبرو درس ئِے وان اِیت کہ پہ جا ئِے بہ رس اِیت کہ مئے و وتی ٹپّاں بلکیں پاس کنت اے ترانگ کہ اِداں رس اِت و چمشانکے من دات دِیستُں کہ تیاب دپا یِگدار و کائِک گوں گونڈیں گو٘رماں پیچ ءُ تاب وَرگا اَنت و سَجّیں مردماں واتر کُتگ وتی لوگ و ھَنکینا گڑا دگہ دریائی مُرگانی ھم توار اِشکنگ نہ بیت آ ھم شُتگت اَنت ماں وتی کُداماں وَ دگہ ھِچّ تِرکُّ توار نیست اَت بِگَی٘ر  چہ آ  و پِریاتاں گونڈیں گو٘رمانی کہ تیاب دپا پروشان اِت اَنت 


اے چاگردِ نپسگیر  کہ اکسیژن ھوا ھم پہ نپس کشّگا اُشتاتگ اَت و منی اُپارگ نپسے بے وڑیا گِران اِت اَنت


من ی٘وکا اے تیاب دپا گوں روچے اولی شھما چم پچ کُت اَنت بِرِّاِت اُں کہ اِداں کُجااِنت  داردانل ، مانش  یا کہ تنگہ اسکاژراک یا کہ نہ در برزخ تنگہ برینگ؛ من پہ وتی واھگانی رَسگا ماں کُجا سرسر جَنانوں


پدا دو٘شِیگیں یاتاں کپتُں ؛ کہ رند چہ واڑۓ دپے بندگا وتی کو٘ٹیا چِیرمان بیتُں دیستُں کنڈیل بُنداتگ و چُل جاھا چِگردی سیہ دار منی گوھاروکا مان داشتگ اَنت  پرچیا کہ زمستان چِلّہ اَت ، من وتی کتابانی دپ پچ کُت درسانی نبیسگ  بندات کُت ساھتُکے گو٘ست من کہ چہ پسانی گِرودارا من بے کساس ژندُ پندِتوں  گُڑا واب زو٘ر بیت چم بند بیت اَنت سر جَھل شُت سر مہ کنڈیلا لَگِت منی مودانی سر سُتک  و من گوں تِراسے سر چست کُت اے وڑ چُنت برا شُتُ آتک دانکہ من کتابانی سرا واب کپتُں ، ماتا گُڑا منا ناوَلِّت کہ پادا شام ور ، بلّوکا دائما اے وھدا ھمے گو٘شت چوکا پاد مہ کن کہ واب چہ ورگا وشتِراِنت


سُہبِ سرا کُڈلے پَڈلا منی جاگا اَت و نان رو٘گنی پچ و شیرچا پَہ منا تیار اِت اَنت انچو کہ من دست پہ ورگا بُرت ، منی ماتا گو٘شت تئے اسکول نان من تئے کیپِ تھا کوتگ اَنت بلے منی دیدگ کمبرو جان جمبرانی لمب ماں زمینا ای٘راَنت و کاجہ مزنیں و دیرسریں کو٘ریے کہ شمئے دیمااِنت تو٘ چے گو٘شے باریں روھے اسکولا وانگا یا کہ نہ ، اے مئے ھمساھگ گُلاتونا گوشت منی چوک نہ رو٘ت من پسّو دات کہ من رواُں بلے منی واتر کنگ ئے وھدا ماتی جان تو بیا کورئے کرّا بلکیں آپ باز بہ بیت


تیاب دپا کہ گوں روچے رُژنا چم کہ من پچ کُتگ اِت اَنت دیستُں تَگس ھم چَہ منا پیسر اِز وابا پاد آتکگ اَنت و تلارانی  شَمَگ و شُنزوکانی تلا پہ وتی لاپِ شوھازا شُشگااَنت آخہ من مُجتی زندِ تھا پدمنتگ بیتگ اُں چو وتی راجے وڑا و اے رندا ھم تگس ھم چہ منا پِی٘ش کَپتگ اِت اَنت


انچو کہ دریاھا چارگاتوں روچے تروپگ ماں آپے سرا منی چمّاں لَگِت ھما دابا نورے کہ شھم کنت چَہ ارجَلیا ماں گوش ئے دُرّاں  کہ یک مھرنگے گوشااَنت  ، البت اے کجا و ھا کجا


گوں وتارا جی٘ڑگاتوں کہ چتو اسکول ئے ابتدایی سال گو٘ازینت اَنت تا  کہ ھای اسکول ماں چھبارا شُتُں و دَو٘لتی وابجایا چھار سال گوازینت پدا سربازی و رندا کالج ھم گو٘ست اَنت اے تو٘کینکا مئے روستاھا برگِ لی٘ن و آپے پی٘پ لی٘ن کشّگ بیت اَنت کہ اے دورہ ئے کسّہ ماں پی٘تیا ای٘راَنت و نبشتہ کَنگ و شنگ آھانی پرمنا الّمی و ھژدری اِنت  پرچیا کہ انسانے تجربہ و سرگو٘ست یک رھشون بیت اِنت پہ راجے نو٘ک ورناھاں کہ پہ سرڈگارئے ڈپّاں گمے بہ زوراَنت و وتی کساسا ڈُبّہ پی٘لو بہ کن اَنت


پاداتکوں لانکیگ من کوپگا کُت وتی پُشتِ نیمگا چارگے دات پُشتا کہ بَزِیں جنگلی اَت و ھای تُرسناکیں تھاری چِست بیتگ اَت و دو٘شی برےبرے چہ ھمے جنگلا رسترے گُرّگے من اشکوت ، دگہ آرام و تاھیر گِپتگ اَت و ھچ ھبرے نیست اَت و چہ جنگلے ھا دیما کوھی ٹُلّے پی٘داوراَت کہ چہ جمبراں بُرزتر سر کشّگااَت منی بلّوکا وتی کسّہ ھانی تھا گو٘شتگ کہ دی٘ریں مُلکاں یک کوھی است اِنت کہ ھای سر شہ اسیتینّا ھم بُرزتراِنت و ھا کوہ ئے نام الدورادور است اِنت کہ انسان پہ سعادت و سو٘بِ رسگا  پہ ھا کوہ ھا وتا بِرسی٘نیت و من ھم ھمے واستا دانڈیھ اُں کہ اے کوہ ھا یک گارے است و گارئے  تھا دو مرد کونڈ پہ کو٘نڈ نشتگ و ورد وانگا اَنت یکے چہ بومیان شیلی و یکے دگہ شَمَنے اِز  دریاچہ آرالِ  کَشَے مردماں و شہ اشاں سَبَک و ھسابے گِرگ لو٘ٹیت


نی من ھمے جادہ اے کہ دریا و جنگلے درمیان اَنت و چہ دو٘شیگیں شَنزاں گِل و چِڈّاَت ، رھادگ گِپتُں و کُھنیں کِسہ ھاں ماں وتی زِردئے تہا درّیچان بیتُں و گوں وتا جیڑاِت کہ اے سرگو٘ست من اگں کتابے تھا بیاروں  ھاے توار تِرکّینیت جھانا ؛ کہ یک جاھی منی زندگیا کنڈیل کارمرز بیتگ و دگہ یکے پہ منا کنڈیلِ جِند بیتگ و رھشون ، جاھی ھم چاگِردئے واھُندانی زِراب


عبدالعزیز عزیزی

بردادشت با ذکر منطع آزاد است

دریغ است بلوچستان افغانستان شود!

مطلبی گرانسنگی که در ذیل  از  رویت شما میگذرد دوست ارجمند آقای رازگو بلوچ به رشته تحریر درآوردند که سربرآورده از دردی درونیست که کودک درون این اهل قلم فریاد میکند و این  دردی مشترک و آن را یک صدا فریاد کنیم و چاره ی نیک باندیشیم دوستان

لینک مستقیم به منبع                

چکیده انگیزه و اندیشه و دغدغه من: دریغ است بلوچستان افغانستان شود!

چرا فکر می کنم؟ چرا می نویسم؟ چرا وب می نویسم؟ چرا حرف هایی متفاوت می زنم؟ دردم چیست؟ دغدغه ام چیست؟ بیکارم و برای وقت گذرانی می نویسم؟ می نویسم که قجر خوشش بیاید و انعامم دهد  و یا که بلوچ ها به قدرت قلمم بنازند و مدحم کنند؟ نمی ترسم از قهر و غصب قجر؟ و یا از خشم و کینه بلوچ؟ بخدا می ترسم. به خدا می ترسم. ولی ترسی بزرگتر هم دارم. همان است که وا می داردم به ساعت ها فکر کردن و نوشتن و گذشتن از لذات زندگی و خیر و شر روزمره.

 این ترس مگر چیست؟ ترس نه، یک کابوس واقعی. کابوسی که هم در بیداری و هم در خواب با من است. هم در بیداری و هم در خواب می بینم که بلایی به جان بلوچستانم افتاده است. بلایی تازه نیست. بیماری مزمن دیرپایی است که قرن ها چون خوره بر تن نحیف آن افتاده و آن را ضعیف و افلیجش کرده است. سخت تان شد؟ به غیرت تان برخورد؟ غیرت بسیاری از ما اکثرا اینگونه بوده است. آنجا که باید فوران کند خاموش مانده و آنجا که جایش نیست طغیان می کند.

ادامه مطلب ...

دانلود دو موسیقی کلاسیک بلوچی

دانلود دو آهنگ کلاسیک بلوچی از عزیز بلوچ و جاڈوک

 

       1 - عزیز بلوچ : Mani sheren baloch 

 

       2 - جاڈوک : Yal Made Maro Mana 

اندر حکایت کسادی وبلاگهای بلوچی در بروز شدن

یک از دوستان بلاگر مطلبی در صفحه اش از گلایه درج کرده بود از نزولی شدن سیر نگارش در وبلاگهای بلوچی و بحق گلایه ای بجاست خیلی از پارامترها در این افول دخیلند همانگونه که مرقوم فرمودید عدم انگیزه خب چرا انگیزه رو به انجماد گراییده این را باید زیر تیغ برد
و اما دلیل خودم:
روزگاری دور دوره کامل تاریخ تمدن ویل دورانت را ورق میزدم به بخشی از تاریخ یونان رسیدم که عنوانش بود عصر طلای یونان و علت شکوفای هنر و علم نداشتن دغدغه جا و نان و جنگ بود و من نیز چنین و علاوه کنم خود سانسوری را ز هر عاملی مثل ترس و نرنجیدن قربا و و و بسیار علل دیگر مرا در لاکی تنگ و تاریک گرفتار آورده و این شده جمود وبلاگم و شاید وبلاگها

سلطان محمد عثمانی؛ فاتح قسطنطنیه

این مقاله صفحات مختصری از زندگی بزرگترین فرمانده و رهبر تمدن اسلامی در پنج قرن گذشته است؛ جوانی با بیست و اندی سال که رهبری بزرگترین امپراطوری اسلامی را به تنهایی مدافع اسلام و مسلمین بود، برعهده گرفته بود.


بعد از انکه اندلس سقوط کرد و خلافت عباسی رو به زوال و فروپاشی نهاد، ظهور عثمانی ها در این برهه از زمان به منزله نعمتی ویژه بود که خداوند متعال برای نجات امت اسلامی از بحرانهای موجود برانگیخته بود؛ این عثمانی‏ها بودند که پرچمدار اسلام قرار گرفته و در مقابل اروپایی‏ها، که بعد  از سقوط غرناطه (سال 897 هـ.ق، 1492م) به طرف شمال آفریقا، تونس، الجزایر و مراکش لشکرکشی کرده بودند، ایستادگی کردند.

ادامه مطلب ...

درد زایمان دمکراسی

علاوه بر پیش نیازهایی که یک جامعه برای گذار به دمکراسی میطلبد توجه به این مطلب ضروریست که با توجه به اقلیم و شرایط زیست عشیره ای جامعه بلوچستان که تا مادامی "منیّت و قوم گرایی خشک" و همچنین برتری بخشی نسبت به زهی ها که ساخته توهّم ذهنیت ماست در چنین کارزار فکری باطلی دمکراسی خواهی آب در هاون کوبیدن است و چنان از شدت جهل ما ، که نشأت از خودبزرگ بینی هستش طایفه روز بروز دچار انشعاب میشود تاحدی که رقابت به سطح خانوده تنزل مییابد بجای اینکه هر طایفه منسجمتر شود و در راستای همگرای با طوایف دیگر باشد.حال برای رسیدن به اتوپیا باید که منیت را به خاک سپرد و همچنان که الله پاک در قرآن میفرمایید که تفکیک شما به قوم های مختلف فقط بدین خاطر بوده که همدیگر را بشناسید آری اگر برتری را بر قومیت بدانم چو بنی اسرائیل ز گمراهان خواهیم بود پس نفس را لگام کشیده ، تکبر و غرور و طایفه گرای را گرچه سخت است بتاریخ بسپاریم چونان که مادری درد سخت زایمان را تحمل میکند درعوض فردا روز فرزند رشیدی خواهد داشت و ما نیز برای رسیدن به دمکراسی باید تفکراتمان را عوض کنیم گرچه سخت است اما شدنی
اگر خواهان آزادی، خوشبختی، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی هستید ، فکر و روش زندگی خود را منقلب کنید نه خیابان  

                            بقلم این حقیر در وبلاگ بی ان ان

کلاشینکف برترین اسلحه قرن

 

 

میخائیل کلاشنیکف،‌ خالق پرطرفدارترین اسلحه جهان در پنجاه و پنجمین سالگرد تولید نخستین کلاشنیکف در نوامبر ۲۰۰۲. طبق اعلام مرکز تحلیل استراتژیک و تکنولوژی در مسکو، از سال ۱۹۴۷ تاکنون ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون قبضه از این سلاح تولید شده است‌، در حالی که تنها هفت میلیون قبضه از رقیب غربی کلاشنیکف،‌ یعنی ام ۱۶ ساخته شده است.

وزرات دفاع روسیه می گوید که دیگر سلاح کلاشنیکف را برای ارتش این کشور خریداری نخواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرده است که به دنبال یک اسلحه پیشرفته‌تر است. این اسلحه که در سال ۱۹۴۷ توسط میخائیل کلاشنیکف طراحی شد، یکی از پرطرفدارترین سلاح های جنگی در سرتاسر دنیاست، 

        منبع : آینده نیوز

زندگی امروز

بهر سفری نامعلوم بسته ام چمدانم را  

ایستگاه به ایستگاه که با سوز سرمای پاییزی 

پرطنینتر میشود صدای شلاق غربت  

گرد غروب در دهکده های ناآشنا ثقیلتر میکند غم را 

مرا به ژرفای تاریخ عمرم میکشاند بادبادک کودکان خندان

در روزگاری نه چندان دور از ذهن 

اما با فاصله ای عمیق با کارزار امروز زندگی 

که با پاهای خاک خورده دوان بودیم پی توپ لاستیکی گریزان  

اما فارغ زغصه جا و نان 

لیک الیوم که نان تندتر میتازد زساقهای لرزان ما  

ما تمام زمین را درمینوردیم پی آن 

وسپیدی بناگوش یاد آور است جرس سفری سخت را  

اما ما ز پی غصه آب و نان و جا 

تجربه میمکنیم برزخی زمینی را 

                                                       عزیزی ۲۵ مهر۱۳۹۰

وداع نخست وزیر محبوب ترکیه با مادرش

به  

     خانم تنزیل اردوغان مادر 88 ساله رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که صبح روز جمعه درگذشت، ساعاتی قبل و طی مراسمی با حضور چند تن از مقامات و شخصیت‌های کشورهای جهان در گورستان Karacaahmet استانبول به خاک سپرده شد  

 

        و این عکس در زمان حیات مادرش 

 و دانلود ویدیو گریه اردوغان در نماز جنازه مادرش

وقوع جنگ بین آنکارا(ششمین)وتل آویو(دهمین)ارتشهای جهان

 

دو هفته پیش ترکیه سفیر اسرائیل را از خاک خود بیرون کرد و هفته گذشته نیز به طرز موهنى جهانگردان اسرائیلى را در فرودگاه مورد بازرسى قرار داد.

به گزارش مهرپرس و به نقل از العربیه: از سوى دیگر آنکارا همکارى تجارى و امنیتى خود را با تل آویو به حال تعلیق درآورده و بارها تهدید نموده که ناوهاى خود را براى حمایت از کشتى هاى کمک رسانى به مردم غزه، گسیل خواهد داشت. علاوه بر اینها ترکیه قصد آن کرده که با بخش شمالى قبرس براى کشف کانهاى گاز همکارى کند و به شرق مدیترانه کشتى بفرستد.

جنگنده های ترکی 

اما خطرناکتر و حساس تر از همه این اقدامات براى اسرائیل، مطلبى است که روزنامه ترکیه اى "استار گازیت" پرده از آن برداشته است. این روزنامه نوشت: نیروى هوایى ترکیه با کمک مؤسسه "آسلسان" متخصص در ساخت سیستم هاى نبرد الکترونیک، اقدام به تغییر سیستم الکترونیکى موجود در هواپیماهاى "اف 16" خود کرده است. در بیش از 250 هواپیما از این نوع که ترکیه دارد، با این سیستم که "IFF" نام دارد، هواپیماهاى اسرائیلى "دوست" شناخته و تعریف شده اند. لیکن اکنون بطور اتوماتیک اف شانزده هاى ترکیه اى هواپیماهاى اسرائیلى را "دشمن" تلقى خواهند کرد. طبق آیین نامه ارتش ترکیه نزدیک شدن هواپیماى دشمن به فاصله اى معیّن، خلبان را ملزم به نبرد مى کند و او نباید منتظر دریافت دستور از بالا بماند.

همکارى استراتژیک ترکیه – اسرائیل طى دو سال گذشته به جنگ سرد تبدیل شده و مى رود که به نبردى "ولرم" تغییر شکل دهد. البته امور بسیارى مانع آن مى شود که این دو کشور به نزاعى آتشین روى آورند. اما بعید نیست در گوشه و کنار، برخوردهایى خشن بین دو طرف پیش آید. حال باید دید توازن قوا بین این دو چگونه است؟

کوسه ماهی ترک و ساردین اسرائیل 

نخست باید بدانیم که ترکیه و اسرائیل هیچگونه مرز مشترکى باهم ندارند. اما مسافت بیت این دو را یک هواپیماى اف 16 بطور معمول در 10 دقیقه مى پیماید، زیرا نزدیکترین نقاط این دو کشور به یکدیگر 450 کیلومتر فاصله دارند.

ادامه مطلب ...